Najczęściej zadawane pytania

Jakie są wymagania techniczne do wdrożenia systemu eSesja w moim urzędzie lub na mojej uczelni?
System eSesja działa w modelu SaaS, czyli serwis jako usługa. Oznacza to, że całość systemu działa w oparciu o nasze bezpieczne serwery, zlokalizowane w Warszawie. Takie rozwiązanie powoduje, że nie musisz w swoim urzędzie instalować kolejnego serwera i martwić się o jego bezpieczeństwo, aktualizacje, kopie zapasowe czy bezpieczeństwo danych osobowych, gdyż my robimy to za Ciebie. Dodatkowo Twoi Radni korzystają z zawsze najnowszej wersji systemu eSesja.

Aby sprawnie korzystać z systemu na posiedzeniach, należy Radnych wyposażyć w dowolnego rodzaju urządzenia elektroniczne, np. tablety lub laptopy.

Dodatkowo, na sali sesyjnej należy zapewnić dostęp do internetu za pośrednictwem wifi. Rekomendujemy tutaj access pointy firmy Ubiquiti.

Minimalne wymagania co do komputera operatora (na którym będą wprowadzane materiały oraz z którego będą obsługiwane posiedzenia) to komputer z procesorem i3, 4GB RAM, System Windows 10 z zainstalowanymi najnowszymi aktualizacjami.
Jakie urządzenia są rekomendowane dla Radnych?
Rekomendujemy tablety z systemem Android o wielkości ekranu co najmniej 9.7". Aktualnie polecamy tablety Samsung Galaxy Tab E oraz Huawei MediaPad T3 10.
Przyciski do głosowania nie wyskakują automatycznie. Jaka może być tego przyczyna?
Automatyczne wyskakiwanie przycisków działa w oparciu o usługę Googla, stąd powodów problemu może być kilka (brak połączenia z serwerem usług Google, nieaktualne usługi Google Play Services, problem z aplikacją, problem z urządzeniem).

Poniżej prezentujemy kilka kroków, które można wykonać, by spróbować zlikwidować problem.

1) Przy uruchamianiu aplikacji ważne jest, aby włączone było automatyczne logowanie. Jeżeli na jakimś tablecie przyciski się nie pojawiają, pierwszy krok to zawsze zamknięcie i ponowne uruchomienie aplikacji (należy wówczas sprawdzić, czy aplikacja zaloguje się automatycznie – jeżeli nie, należy włączyć automatyczne logowanie, zamknąć i ponownie uruchomić aplikację).

2) Jeżeli to nie pomoże, należy wyczyścić pamięć cache aplikacji (ta akcja usunie również wszystkie ustawienia oraz pliki pobrane przez aplikację) – można to zrobić w menu Ustawienia >> Aplikacje >> należy wybrać aplikację eSesja i dalej opcję Wyczyść pamięć cache / pamięć aplikacji (w zależności od modelu urządzenia).
Po takiej operacji konieczne będzie ponowne wprowadzenie loginu i hasła – koniecznie należy włączyć autologowanie i ponownie uruchomić aplikację po pierwszym zalogowaniu, aby aplikacja zalogowała się automatycznie.

3) Kolejny krok to aktualizacja aplikacji systemowych Androida (gdyż ich stara wersja może nie działać np. ze zaktualizowanymi usługami Push Google – w oparciu o które obsługujemy automatyczne wyskakiwanie przycisków. Tu niestety konieczne będzie zalogowanie się do sklepu Play za pomocą dowolnego konta Google i sprawdzenie, czy niektóre aplikacje nie wymagają aktualizacji (najczęściej są to usługi Google Play Services).

4) Jeśli to również nie pomoże – można spróbować przywrócić tablet do ustawień fabrycznych, a następnie przeinstalować aplikację eSesja (do pobrania www.esesja.pl/download/brw).

5) Jeśli żaden z powyższych kroków nie da odpowiednich rezultatów, a ręczne wywoływanie przycisków do głosowania jest zbyt uciążliwe – konieczne będzie przesłanie tabletu do serwisu.
Jakie adresy IP/strony WWW oraz porty muszą być odblokowane, aby możliwa była komunikacja z serwerem systemu eSesja?
Aby eSesja działała poprawnie należy odblokować następujące adresy IP:
185.73.228.154
31.31.168.122

Są to adresy serwerów systemu eSesja.

Jeżeli odblokowanie na poziomie adresów IP jest niemożliwe, należy odblokować następujące domeny i subdomeny:

- esesja.pl
- api.esesja.pl
- tablet.esesja.pl
- tablet2.esesja.pl
- comet.esesja.pl
- przewodniczący.esesja.pl

Dodatkowo należy odblokować następujące porty na firewallu: 5228-5230 – porty te na tabletach z systemem Android są wykorzystywane w systemie do uruchamiania głosowań oraz obsługi dyskusji.
Jakie systemy audio lub systemy konferencyjne można podłączyć do systemu eSesja?
Z systemem eSesja da się podłączyć każdy system audio lub system konferencyjny, który umożliwia nagrywanie dźwięku przy użyciu rejestratora, dyktafonu, etc.
Końcówkę systemu audio należy podłączyć, przy użyciu karty dźwiękowej, do wejścia mikrofonowego laptopa, na którym przeprowadzane jest posiedzenie.

Aktualności

Z dumą informujemy, że nasz system po raz kolejny został wyróżniony w plebiscycie „IT w Administracji”, zajmując 1. miejsce w kategorii „Oprogramowanie dedykowane administracji publicznej”. Czytaj więcej

Udostępniliśmy najnowsze wydanie Biuletynu Samorządowego, w którym prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące rozwoju systemu eSesja, zmian prawnych oraz wydarzeń istotnych z perspektywy administracji publicznej. Czytaj więcej

Po raz kolejny uczestniczyliśmy w konferencji organizowanej przez BonaSoft, aby zaprezentować, jak system eSesja wspiera samorządy w zarządzaniu pracą rady i zwiększaniu transparentności działań. Czytaj więcej

Tegoroczna Konferencja Szkoleniowa 5W1 dobiegła końca. 6-7 listopada spotkaliśmy się w Warszawie, a 17-18 listopada w Szklarskiej Porębie. Wspólna przestrzeń do nauki i wymiany praktycznych doświadczeń ponownie okazała się ogromną wartością. Czytaj więcej

Nadchodzące posiedzenia

Rada Miejska w Siechnicach

Radni - XXIII Sesja

Rada Gminy Łańcut

Komisja Finansów - Posiedzenie

Rada Gminy Łańcut

Komisja Rewizyjna - Posiedzenie

Rada Gminy Łańcut

Komisja Rolna - Posiedzenie

Rada Gminy Łańcut

Komisja Społeczna - Posiedzenie

Statystyki programu eSesja

73164 użytkowników
376651 posiedzeń
1725610 głosowań
25884154 głosów

Chcesz otrzymywać bezpłatny Biuletyn Samorządowy systemu eSesja?