Najczęściej zadawane pytania

Jakie są wymagania techniczne do wdrożenia systemu eSesja w moim urzędzie lub na mojej uczelni?
System eSesja działa w modelu SaaS, czyli serwis jako usługa. Oznacza to, że całość systemu działa w oparciu o nasze bezpieczne serwery, zlokalizowane w Warszawie. Takie rozwiązanie powoduje, że nie musisz w swoim urzędzie instalować kolejnego serwera i martwić się o jego bezpieczeństwo, aktualizacje, kopie zapasowe czy bezpieczeństwo danych osobowych, gdyż my robimy to za Ciebie. Dodatkowo Twoi Radni korzystają z zawsze najnowszej wersji systemu eSesja.

Aby sprawnie korzystać z systemu na posiedzeniach, należy Radnych wyposażyć w dowolnego rodzaju urządzenia elektroniczne, np. tablety lub laptopy.

Dodatkowo, na sali sesyjnej należy zapewnić dostęp do internetu za pośrednictwem wifi. Rekomendujemy tutaj access pointy firmy Ubiquiti.

Minimalne wymagania co do komputera operatora (na którym będą wprowadzane materiały oraz z którego będą obsługiwane posiedzenia) to komputer z procesorem i3, 4GB RAM, System Windows 10 z zainstalowanymi najnowszymi aktualizacjami.
Jakie urządzenia są rekomendowane dla Radnych?
Rekomendujemy tablety z systemem Android o wielkości ekranu co najmniej 9.7". Aktualnie polecamy tablety Samsung Galaxy Tab E oraz Huawei MediaPad T3 10.
Przyciski do głosowania nie wyskakują automatycznie. Jaka może być tego przyczyna?
Automatyczne wyskakiwanie przycisków działa w oparciu o usługę Googla, stąd powodów problemu może być kilka (brak połączenia z serwerem usług Google, nieaktualne usługi Google Play Services, problem z aplikacją, problem z urządzeniem).

Poniżej prezentujemy kilka kroków, które można wykonać, by spróbować zlikwidować problem.

1) Przy uruchamianiu aplikacji ważne jest, aby włączone było automatyczne logowanie. Jeżeli na jakimś tablecie przyciski się nie pojawiają, pierwszy krok to zawsze zamknięcie i ponowne uruchomienie aplikacji (należy wówczas sprawdzić, czy aplikacja zaloguje się automatycznie – jeżeli nie, należy włączyć automatyczne logowanie, zamknąć i ponownie uruchomić aplikację).

2) Jeżeli to nie pomoże, należy wyczyścić pamięć cache aplikacji (ta akcja usunie również wszystkie ustawienia oraz pliki pobrane przez aplikację) – można to zrobić w menu Ustawienia >> Aplikacje >> należy wybrać aplikację eSesja i dalej opcję Wyczyść pamięć cache / pamięć aplikacji (w zależności od modelu urządzenia).
Po takiej operacji konieczne będzie ponowne wprowadzenie loginu i hasła – koniecznie należy włączyć autologowanie i ponownie uruchomić aplikację po pierwszym zalogowaniu, aby aplikacja zalogowała się automatycznie.

3) Kolejny krok to aktualizacja aplikacji systemowych Androida (gdyż ich stara wersja może nie działać np. ze zaktualizowanymi usługami Push Google – w oparciu o które obsługujemy automatyczne wyskakiwanie przycisków. Tu niestety konieczne będzie zalogowanie się do sklepu Play za pomocą dowolnego konta Google i sprawdzenie, czy niektóre aplikacje nie wymagają aktualizacji (najczęściej są to usługi Google Play Services).

4) Jeśli to również nie pomoże – można spróbować przywrócić tablet do ustawień fabrycznych, a następnie przeinstalować aplikację eSesja (do pobrania www.esesja.pl/download/brw).

5) Jeśli żaden z powyższych kroków nie da odpowiednich rezultatów, a ręczne wywoływanie przycisków do głosowania jest zbyt uciążliwe – konieczne będzie przesłanie tabletu do serwisu.
Jakie adresy IP/strony WWW oraz porty muszą być odblokowane, aby możliwa była komunikacja z serwerem systemu eSesja?
Aby eSesja działała poprawnie należy odblokować następujące adresy IP:
185.73.228.154
31.31.168.122

Są to adresy serwerów systemu eSesja.

Jeżeli odblokowanie na poziomie adresów IP jest niemożliwe, należy odblokować następujące domeny i subdomeny:

- esesja.pl
- api.esesja.pl
- tablet.esesja.pl
- tablet2.esesja.pl
- comet.esesja.pl
- przewodniczący.esesja.pl

Dodatkowo należy odblokować następujące porty na firewallu: 5228-5230 – porty te na tabletach z systemem Android są wykorzystywane w systemie do uruchamiania głosowań oraz obsługi dyskusji.
Jakie systemy audio lub systemy konferencyjne można podłączyć do systemu eSesja?
Z systemem eSesja da się podłączyć każdy system audio lub system konferencyjny, który umożliwia nagrywanie dźwięku przy użyciu rejestratora, dyktafonu, etc.
Końcówkę systemu audio należy podłączyć, przy użyciu karty dźwiękowej, do wejścia mikrofonowego laptopa, na którym przeprowadzane jest posiedzenie.

Aktualności

Serdecznie zapraszamy Państwa na szkolenie online poświęcone systemowi eSesja dla Radnych. Podczas szkolenia zaprezentujemy nasze oprogramowanie, z którego Radni będą korzystać przez najbliższą kadencję. Czytaj więcej

Webinar szkoleniowy nowa.eSesja - II termin już 26 kwietnia! Czytaj więcej

Nowa kadencja w radach samorządowych już na horyzoncie! Podobnie jak w 2018 roku, teraz również przygotowaliśmy prosty kreator w systemie #eSesja, który ułatwi przygotowanie do pracy w latach 2024 - 2029. Czytaj więcej

Zrealizowaliśmy cykl jednodniowych szkoleń z nowej wersji systemu esesja. Dziękujemy wszystkim z Państwa za udział w naszym wydarzeniu. To były inspirujące cztery spotkania! Czytaj więcej

Nadchodzące posiedzenia

Rada Miasta Chełm

Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - Posiedzenie

Rada Miasta Chełm

Komisja Porządku Publicznego i Inwentaryzacji Mienia Komunalnego - Posiedzenie

Rada Gminy Uście Gorlickie

Komisja Oświaty, Zdrowia i Opieki Społecznej - II

Rada Miejska w Pleszewie

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji RM w Pleszewie - XXIV Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Pleszewie

Rada Gminy Szemud

Radni - LVII Sesja

Statystyki programu eSesja

56271 użytkowników
279411 posiedzeń
1265402 głosowań
18981034 głosów